Talya Bilişim Yönetici Ortağı Nilüfer Durukal, turizmin geleceğinin seyahat teknolojilerinde olduğuna dikkat çekerek, “Teknolojiden uzak duranların işi çok zor olacaktır. Hızla gelişen ve büyüyen seyahat teknolojilerinde yapay zekanın çok daha etkin kullanımı ve açtığı yolları göreceğiz” dedi.
Talya Bilişim hakkında bilgi alabilir miyiz?
Firmamız yazılım sektöründe 25 yılı aşkın süredir teknoloji geliştiren; Antalya, Ankara, İstanbul ve Londra’da 4 ofisi olan, Türkiye’nin en büyük kamu kurumlarına, turizm ve sağlık firmalarına çözümler üreten, ürettiği yazılımları yurt dışına ihraç eden bir teknoloji firması. Ürettiği yazılımlarla kullanıcılarının finansal, operasyonel ve idari süreçlerini elektronik ortamda detaylı olarak takip etmelerini sağlamayı, yönetime doğru analizlerle hızlı karar alma ve tam kontrol olanağı sunmayı amaçlıyor.
Turizm ve konaklama sektörüne yönelik olarak üretilen yazılımları ELEKTRAWEB Otel, ELEKTRAWEB POS Restaurant ve Klüp Otomasyon Sistemleri, KİMLİKOKUR kimlik ve pasaport okuma sistemi, iSAFE İnternet Güvenlik ve Loglama Sistemi, OPEX Operasyon Yönetimi Sistemi, REZERVASYONAL online rezervasyon ve Kanal Yönetimi çözümleridir.
Ayrıca, yeni geliştirdiğimiz elektrahotels acente platformu ile otellerle acenteleri birbirine bağlayarak, sektöre önemli avantajlar sunuyoruz. Acenteler otellere direk bağlanarak otelin gerçek müsaitlik durumunu, fiyatlarını görebiliyor ve otelin belirlemiş olduğu net acente fiyatından hızla rezervasyon yaptırabiliyorlar.
Talya Bilişim’in turizm sektörüne özel geliştirdiği Elektraweb teknolojik olarak nasıl katkılar sunuyor?
Türkiye’de 1800, Dünyada 100’ün üzerinde otel tarafından kullanılan Elektraweb en yeni web teknolojileriyle geliştirilmiş bir program. Google’ın mobil uygulamalar için geliştirdiği Angular ile yazıldı ayrıca Node JS ve Java kullanıldı. Sistem Microsoft Azure platformu için optimize edildi. Bu sayede ekranların çok hızlı ve fonksiyonel olmasının yanında, görsel olarak da güzel ve kullanıcı dostu olmasını sağladık. Web teknolojileri özellikle bulut yapıda çalıştırdığınızda işletmeye ciddi bir tasarruf sağlıyor. En başta sunucu maliyetlerinden, o sunucuda çalışacak sistem yazılımları, virüs programları, yedekleme sistemleri v.b. gibi tüm maliyetlerden kurtulmuş oluyorsunuz. İkincisi, güvenlik konusu bir sorun olmaktan çıkıyor. Çünkü bu tür Cloud (bulut) sistemler hem çok ciddi şekilde korunuyor hem de dünyanın farklı lokasyonlarında dataların eş zamanlı kopyaları tutulduğu için hiçbir bilginin kaybolmaması garanti altına alınmış oluyor. Üstelik bilgiler KVKK ve GDPR gerekliliklerine göre işlendiği ve saklandığı için otellerimizin bu konudaki yükü de hafiflemiş oluyor. Üçüncüsü, web tabanlı bir yazılımı en düşük konfigürasyonlu bir bilgisayarda bile çok rahatlıkla kullanabiliyorsunuz çünkü bilgisayara yüklenen program ve/veya içinde saklanan bir veri yok. Aynı banka uygulamasını kullanır gibi, bir internet bağlantısı üzerinden programa erişim sağlamanız yeterli oluyor. Donanımlar zorlanmıyor, arıza yapmıyor, saklama kapasiteleri dolmuyor. En önemli avantajı da programın aynı zamanda mobil oluşu. Özellikle herkesin evden çalıştığı pandemi günlerinde Elektraweb, yöneticilerin otele gitmeden programı cep telefonundan veya tabletlerinden kullanabilmesini sağladığı için çok tercih edildi. Mobil kullanım misafir için de çok önemli bir avantaj, artık tesis içinde siparişten ödemeye, arıza bildiriminden anket doldurmaya kadar her şey mobilden misafirin kendisi tarafından yapılabiliyor.
Seyahat teknolojilerinde gelecekte neler olacak, trend öngörülerinizde neler var?
Turizmde gelecek trend öngörülerimizde kişiselleştirilmiş misafir memnuniyeti, farklı yaş ve demografik grupların hedeflendiği tatil konseptleri ile deneyim oluşturmak, yapay zekanın çok daha etkin kullanımı ve açtığı yollar anahtar kelimeler olacaktır.
Bizi adeta bizden daha iyi tanıyan yapay zeka sayesinde gezip, görmek istediğimiz destinasyonlar, rezervasyon yapma ve tatilimizi geçirme yöntemimiz bize özel dikilmiş bir elbise gibi olacaktır.
Mobil kullanım oranlarının yüzde 100’e yakın olmasını, kişiselleştirme ve kişiyi odağına alan çözümlerin yükselmesini, artırılmış gerçeklik ve giyilebilir teknolojilerin daha ulaşılabilir ve yaygın kullanımda olmasını bekliyorum. Giyilebilir teknoloji ile dilini bilmediğiniz ülkenin taksi şöförü ile rahatlıkla iletişime girdiğinizi, dijital seyahat arkadaşınızın sizi şehirdeki en çok seveceğiniz lokantaya götüreceğini, damak tadınıza en çok hitap eden yemekleri ısmarladığını bir düşünsenize…
Yabancı ülkelerde dil bilmeme sorunu ortadan kalkacak, Yapay zeka uygulamalarının sağladığı kişiselleştirilme sayesinde tam da istediğimiz çözümler önümüze gelecektir. Tercihimiz lüks bir otel mi yoksa butik bir konaklama yeri mi sorusunun cevabını dijital yol arkadaşımız zaten biliyor olacak ve belki de daha biz sormadan tüm olasılıkları araştırıp alternatifleri sunacaktır.
Türkiye bilişim teknolojilerinde dünya ülkeleri arasında nasıl konumlanıyor?
Türkiye olarak teknoloji üssü olabilecek bir ülkeyiz. Çok iyi mühendislerimiz var, dil problemimiz minimumda fakat tanıtım eksiğimiz ne yazık ki işi çok baltalıyor. Yazılım, katma değeri çok yüksek bir ürün ve desteklendiği durumda ülkeye ciddi döviz kazandırıyor. Devletin yazılımı, yazılımın tanıtımını daha yüksek bütçelerle destekliyor olması çok önemli. Teknolojinin baş döndürücü hızı, kişiler ve özel sektörün her şeye rağmen gelişime olan açlığı, devletin gecikmeli destekleri ve düzenlemeleri ile zorlukla doyuruluyor. Devletin sağladığı desteklerin koşulları bence aciliyetle gözden geçirilmeli. Biz bir teknokent firması olarak bu desteklerden en iyi şekilde yararlanmaya çalışsak da hala alınacak yollar var. Teknoloji eğitimlerinin de devlet politikası olarak ele alınıp kodlama ve basit yapay zeka uygulamaları gibi konuların ilkokuldan itibaren müfredata konulması gerektiğini düşünüyorum. Özel sektöre de iş düşüyor tabii; bizim gibi teknoloji üreten firmalar toplumsal sorumlulukların bilincine varmalı. Etkin staj ve insan kaynağı yönetimi ile gençler sistemin içine dahil edilebilmeli. Beyin göçünü engellemek sektörün birincil amacı olmalı.
Talya Bilişim olarak bundan sonra neler yapmak istiyorsunuz? Hedefiniz nedir?
Talya Bilişim olarak öncelikli hedefimiz tüm otellerimizin dijitalleşme sürecini tamamlamalarına ve sürdürülebilirlik için teknolojiyi etkin kullanır hale gelmelerine katkı sağlamak. Bunun ilk adımı, masaüstü teknolojiler kullanan tesisleri web tabanlı hale getirmek. Mobil teknolojilerin ve yapay zekanın daha etkin kullanımıyla otellerimizin daha karlı satış yapmalarını sağlamak. Tabi teknolojimizi tüm dünyada yaygın hale getirmek en büyük arzumuz. Şu anda Azerbaycan’da 85 otelde Elektra kullanılıyor. Makedonya, Romanya, Dubai, Mısır, Pakistan, Belçika, Nijerya, Bulgaristan, Fas ve Fildişi Sahilleri’nde yeni dağıtıcılarımız var. Yurt dışında bugün 20 tesis Elektraweb’e geçti. Her ülkede bir dağıtıcı üzerinden büyümeyi hedefliyoruz. Öncelikli hedefimiz, Afrika pazarı ve Balkan ülkeleri. Dünyadaki en büyük otel havuzu olan Amerika ve Avrupa pazarıyla da elbette ilgileniyoruz.
Özetle Elektra markamızı bir dünya markası haline getirmek en öncelikli planımız.